Prog. Membaca Al-Quran
(013-6245666)
KELAS MENGAJI AL-QURAN
1. DEWASA (lelaki dan perempuan)
Hari: Selasa malam Rabu
Jam: 8.00 malam – 10.00 malam
Yuran: RM 20.00 sebulan
Nota: Daftar dan terus mengaji (tidak perlu malu kerana kita
serupa!!!!)
serupa!!!!)
2. KANAK-KANAK (lelaki dan perempuan)
Pendaftaran: dibuka sekarang. Bilangan: terhad
Kelas mula: Januari 2011, insyaAllah.
Kaedah: kelas (ikut keupayaan pelajar),
Masa: seminggu 2 kali (setiap kali selama 1 jam)
Yuran: RM 20 sebulan ================================================
KELAS BIMBINGAN A.R. AUF
KELAS MENGAJI AL-QURAN
Tujuan kelas ini diadakan:
1. dapat memperbaiki mutu pembacaan Al-Quran secara
asas terutama ketika bersolat.
asas terutama ketika bersolat.
2. dapat membudayakan bacaan Al-Quran di dalam keluarga dan
masyarakat.
masyarakat.
- Perlu dimaklumkan: tajwid yang salah (dengan jelas) ketika membaca Al-Fatihah di dalam solat akan menyebabkan solat terbatal.
- Ini kerana: makna akan berubah. Pahala yang di cari, bala yang dapat.
- Syarat-syarat di atas wajib dipelihara ketika membaca al-Fatihah di dalam solat. Kegagalan menjaga syarat-syarat tersebut akan menyebabkan bacaan Fatihah tidak sah. Apabila bacaan Fatihah tidak sah, akan rosaklah solat kerana Nabi s.a.w. bersabda; “Tidak ada solat bagi seorang yang tidak membaca ummul-Quran (yakni surah al-Fatihah)” (Riwayat Imam Muslim dari ‘Ubadah bin as-Shamit r.a.). Maksud tidak ada solat ialah; solat tidak sah.
- Kelebihan: ibubapa dapat mengajar sendiri anak-anak membaca Al-Quran. Anak akan lebih hormat kepada ibubapa dan ikut kata.
- Ingat: rumah yang selalu dibacakan Al-Quran di dalamnya ……………"Perbanyaklah membaca Al-Quran di rumahmu, sesungguhnya di dalam rumah yang ti ada orang membaca Al-Quran, akan sedikit sekali dijumpai kebaikan di rumah itu, dan akan banyak kejahatan, serta penghuninya selalu merasa sempit dan susah."
KAEDAH DI A.R. AUF
- Menggunakan kaedah Resam Usmani (Al-Quran Al-Karrim)
- Kelebihan kaedah ini: hanya dengan melihat tanda-tanda yang terdapat pada ayat , telah diketahui tajwid nya iaitu cara sebutan
- Kekurangan kaedah ini: tidak mengetahui apakah nama-nama hukumnya seperti Ihfa’, idhram dan cabang-cabangnya, dan lain-lain
- Ia hanya melibatkan hukum-hukum yang asas sahaja (untuk orang awam sahaja)
- Tidak dikaitkan dengan taranum (berlagu)
- Setiap pelajar akan diuji tahap penguasaan Al-Quran sebelum meneruskan pembelajaran.
- Pelajar akan dikumpulkan di dalam tahap yang sama
TAHAP 1: tidak kenal huruf - guna ICT KAEDAH SAFAR
TAHAP 2: kenal huruf tetapi tak tahu tadjwid - guna Buku
UlangkajiKAEDAH SAFAR No. 1 dan 2
UlangkajiKAEDAH SAFAR No. 1 dan 2
TAHAP 3: hanya utk mengingat kembali - guna Buku
UlangkajiKAEDAH SAFAR No. 2 sahaja
- Pelajar perlu “melancar” bersama kumpulan sebanyak mungkin sebelum disemak dan ke ayat-ayat seterusnya. Pelajar yang tidak lancar akan diturunkan ke tahap lebih rendah.
- Pelajar perlu membuat ulangkaji sendiri di rumah agar tidak ketinggalan berbanding kawan-kawan di dalam kumpulannya.
- Pelajar diwajibkan meneruskan pembacaan sehingga tamat Al-Quran (Khatam) dan sebolehnya setiap ayat mesti disemak oleh pengajar.
KAEDAH SAFAR :
MENGAPA KAEDAH INI DICIPTA
1. PENGALAMAN SENDIRI
1. Telah lupa kerana lama tak baca
2. Telah menjadi kebiasaan, maka sebutan menjadi salah
3. Masyarakat keliling tidak mengutamakan bacaan betul: tapi siapa
cepat
4. Malu untuk bertanya , bimbing ditertawakan
2. MENGAPA TIDAK MENGGUNAKAN K. IQRA’
1. terlalu panjang bagi setiap buku
2. masa yang lama untuk menghabiskan semua buku (1 hingga 6)
3. bukan tak tahu semua bahagian
3. KEADAAN MEMBACA AL-QURAN
1. kerana terpaksa, mesti habis secepat mungkin (telah
dijadualkan)
2. berkejar dengan masa yang ada di rumah atau pejabat
3. tak kisah dengan tajwid; asalkan ada bunyi saja
4. MAKNA BERUBAH
1. berlaku apabila tajwid berbeza
2. mempermainkan Allah
3. kemurkaan Allah
4. semua akan merasa.
5. USTAZ/ZAH BANYAK DIBERIKAN KEPERCAYAAN LAIN
1. sentiasa sibuk pelbagai jawatan
2. kepenatan urusan peribadi
3. undangan berdakwah, berceramah dll
4. terlibat MLM
6. MENGGURANGKAN MASA UNTUK MENYEMAK
1. boleh dibuat ikut kumpulan
2. mengulangkaji di rumah
OBJEKTIF
Di akhir program ini, diharapkan para pelajar dapat mengenal, menyebut dan membaca Al-Quran dengan betul serta tepat mengikut hukum-hukum tajwid.
PENGENALAN
1. Melalui pengalaman lebih 10 tahun mengendalikan kelas mengaji Al-
Quran menggunakan Sistem Iqra’ (kanak-kanak dan orang dewasa)
2. Menggunakan sepenuhnya kaedah Resam Usmani
3. Merupakan asas membaca Al-Quran kepada para pelajar untuk ke
peringkat lebih tinggi
peringkat lebih tinggi
4. Sesuai untuk para pelajar yang baru mengenal huruf-huruf jawi (kanak-
kanak, dewasa)
kanak, dewasa)
5. Hanya melibatkan 5 surah yang kerap dibaca: Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-
Falak, An- Nas dan Yassin
Falak, An- Nas dan Yassin
KEISTIMEWAAN
1. Pengajaran pembelajaran menggunakan bantuan ICT dan melibatkan
sifat semula jadi kanak-kanak sihat berusia 6 – 9 tahun
sifat semula jadi kanak-kanak sihat berusia 6 – 9 tahun
2. Pelajar aktif dan sentiasa berlumba-lumba untuk menyebut dahulu
dengan kuat dan tepat
dengan kuat dan tepat
3. Menghilangkan rasa malu dan rendah diri untuk turut serta di dalam
kelas
kelas
4. Mewujudkan rasa yakindiri dan tidak takut ditertawakan jika salah
5. Bimbingan dari rakan sebaya untuk membaiki sebutan para pelajar
6. Perulangan sebutan membantu pelancaran bacaan
7. Dibahagikan kepada 12 sesi dimana 4 sesi pertama hanyalah untuk
asas tanpa melibatkan tajwid. Ia merupakan peneguhan kepada para
pelajar yang telah belajar sebelum ini.
asas tanpa melibatkan tajwid. Ia merupakan peneguhan kepada para
pelajar yang telah belajar sebelum ini.
8. Latihan ingat kembali sebelum sesi berikutnya adalah wajib disertai oleh
semua pelajar.
semua pelajar.
PENDEKATAN
1. Memberikan pengenalan kepada huruf-huruf jawi melalui pengalaman
harian
harian
2. Menekankan tanda-tanda yang ada (titik) bagi membezakan huruf-
hurufnya
hurufnya
3. Menunjukkan bagaimana dibuat penyambungan huruf-huruf
4. Perlu mengingat beberapa tanda yang ada di dalam bacaan (mati,
sabdu)
sabdu)
5. Perlu mengingat beberapa huruf yang ada di dalam bacaan (mad,
kolkolah)
kolkolah)
6. Terdapat beberapa tanda bacaan tidak dibincangkan. Ia akan ditunjuk
semasa pelajar membaca Al-Quran.
semasa pelajar membaca Al-Quran.
KANDUNGAN
BUKU 1
Ø SESI 1: mengenal huruf-huruf jawi
Ø SESI 2: menyambung huruf-huruf jawi
Ø SESI 3: asas bacaan untuk huruf satu baris
Ø SESI 4: bacaan untuk huruf satu baris
BUKU 2
Ø SESI 5: bacaan dengan huruf saksi (mad)
Ø SESI 6: bacaan dengan huruf tanda mati (sakinah)
Ø SESI 7: bacaan dengan huruf tanda sabdu
Ø SESI 8: kaedah berhenti (wakf)
Ø SESI 9: bacaan dengan huruf lantun (kolkolah)
Ø SESI 10: bacaan dengan huruf nun mati
Ø SESI 11: bacaan untuk huruf bertanda tanween
Ø SESI 12: melancar surah-surah pendek
PERINGATAN
SETIAP PELAJAR YANG TELAH MENAMATKAN KESEMUA SESIWAJIB MENERUSKAN MEMBACA AL-QURAN BERSAMA GURU MENGAJI YANG MENGGUNAKAN RESAM USMANI
TESTIMONI
TESTIMONI 1
Terima kasih kerana memberi peluang kepada saya untuk membuat komen berkaitan Kaedah Safar ini.
Program belajar mengaji Al-Quran menggunakan Kaedah Safar ini amat sesuai kepada semua golongan daripada kanak-kanak kepada orang dewasa. Juga daripada yang tidak mengetahui langsung kepada yang ingin mengulangkaji semula. Ia hanya memerlukan jangkamasa yang singkat dengan bantuan ICT dan kelainan di dalam PNP. Satu kekuatan yang amat ketara adalah keseronokan pelajar menyebut dan mengulang-ulang tanpa takut dipersalahkan serta sentiasa di dalam pemantauan pembimbing. Ini satu elemen penting di dalam proses mengaji Al-Quran untuk alaf baru ini. Saya percaya kaedah ini dapat diterimapakai dalam masa yang singkat untuk melahirkan masyarakat membaca Al-Quran, insyaAllah.
DR. MOHD. UZI BIN DOLLAH, Ph.D., USM
TESTIMONI 2
Setelah mendengar penerangan mengenai Kaedah Safar, saya dapati kaedah ini sungguh menarik dan agak berlainan daripada kaedah-kaedah pembelajaran Al-Quran yang ditemui kini. Melalui kaedah ini, pelajar-pelajar akan dapat menguasai peringkat asas penguasaan Al-Quran dengan baik. Pelajar-pelajar akan berjaya mengenal huruf dengan cepat, dapat membunyikannya dengan betul di samping penekanan terhadap ahkam attajwid. Pendekatan yang digunakan amat menarik kerana ia menggunakan kaedah pembelajaran terkini seperti ICT dan dimuatkan juga dengan gambar-gambar yang menarik, pastinya para pelajar akan lebih seronok dan akan mengikuti modul ini hingga tamat.
US. AZHARUDDIN B MOHD. ISA, YARMOUK UNI., JORDAN
CONTOH
SEBARANG PERTANYAAN
Sila hubungi: Hj. Md. Safar bin Said